Sok vágyakozás,sóvárgás,harminc évnyi
munka után egy majdnem új,csupán
hároméves Trabant büszke tulajdonosai lettünk. Nem tudtunk betelni vele. Még
beépített rádióval is büszkélkedett. 1989-ben nem kis dolognak számított ez.
Négy keréken futott, igénytelen volt, bár az étvágyát kissé sokalltuk,de akkor
még olcsó volt a benzin, gondtalanul jártuk vele a környéket. Nyár végén aztán
nagy fába vágtuk a fejszénket: Budapestre látogattunk a lányunkhoz. Óbudán
laktak, a Bécsi úton, előzőleg már gyakran jártunk ott. Én titkon azt is
megfigyeltem, hogy majd a Margit hídnál vigyázni kell, ha nem akarunk
felkanyarodni a hídra. Útiterv a fejemben, kocsi tankja csurig tele benzinnel:
pénteken kora délután elindultunk Bátaszékről. 170 km, gondoltam magamban, 3
óra alatt bőven odaérünk.
Tolna tájékán jártunk, amikor az első
nyugtalanító jeleket tapasztaltuk. Tövig nyomtam a gázpedált, mégsem akart
hetvennél többel menni. Pár km után ez megszűnt, 80-90 km-es szédítő
sebességgel söpörtünk a főváros felé.
Gond nélkül leérkeztünk az alsó rakpartra.
A Margit hídhoz közeledve vigyáztam, nehogy rossz sávot válasszak, nem
szerettem volna fölmenni a hídra, ezért „bölcsen” a bal oldali sávot
választottam. Mire észbe kaptam volna, már mentünk is föl a hídra. A késő délutáni csúcsforgalom tetőzött, szó
sem lehetett arról, hogy letérjek a sávról, balról is, jobbról is autósorok
kígyóztak. Irénke, a feleségem aggódott ugyan, hogy akkor most mi lesz, de
megnyugtattam, hogy semmi vész, elmegyünk a Nyugati pályaudvarig, ott rátérünk
a Váci útra, az meg egyenesen az Árpád hídra vezet, onnan meg már csak egy
ugrás a Bécsi út. Mentünk, mendegéltünk, mint a mesében. Közben beesteledett, a
környék pedig mindinkább külvárosias jelleget mutatott. Megálltam, és
megkérdeztem egy járókelőt, hogy messze-e még az Árpád híd.
-
Ha
még sokáig mennek előre, akkor már nagyon mesze lesz! Forduljanak vissza !–
majd részletesen elmagyarázta, hogyan is találunk a helyes útra.
Bő negyedóra múlva már láthattuk a híd körvonalait.
-
No,-
mondtam, - most már csak arra kell vigyázni, nehogy megint rossz sávot
válasszunk, és a Békásmegyeri útra tévedjünk!
Nagyon vigyáztam tehát,
és pár perc múlva már a Békásmegyeri úton araszoltunk.
-
Most
mi lesz? – aggodalmaskodott Irénke.
-
Semmi!
– szóltam fölényesen - ,az első utcánál lefordulunk balra, az már a Vörösvári
út ,onnan már eltévedni sem tudunk.
Első út balra: behajtani tilos.
-
Akkor
most mi lesz?
-
Semmi
gond, majd a másodikon.
De behajtani oda sem
lehetett.
Végre a harmadikon sikerült balra kanyarodni, és pár perc
múlva már meg is érkeztünk. Este nyolc óra is elmúlt, mi pedig előzőleg úgy
gondoltuk, hogy hatra megérkezünk. Minden jó, ha jó a vége, a viszontlátás
öröme pedig minden más érzést elfojtott.
Másnap a környékre
utaztunk, nekem pedig eszembe jutott, hogy a „kocsi” előző napon
rakoncátlankodott. Társasággal mentünk, ketten is értettek a Trabanthoz.
Megállapították, hogy az egyik indukciós tekercs néha kihagy, de „ gond egy
szál sem”, majd veszünk egy újat.
Vasárnap kora délután
indultunk vissza. Budapestről gond nélkül kijutottunk (kivezettek!). A motor
megint ki-kihagyott. Megálltam, gyertyát cseréltem, mert az egyiken vastagon
állt az olajos benzin. Elindultunk, de akkor már biztos voltam benne, hogy csak
egy henger dolgozik, kétütemű motor esetében ez pedig csak 50%-os teljesítmény.
Ercsinél behúztam egy pihenőbe, és vizsgálni kezdtem a motort. Az egyik henger
már teljesen hideg volt. „Az indukciós tekercs!” – gondoltam magamban.
Közben egy másik Trabant
is behúzott kissé megpihenni. Odamentem, és megkérdeztem a vezetőjét, hogy
nincs-e véletlenül egy fölösleges indukciós tekercse, mert a mienk elromlott,
és vasárnap lévén autószerelőt sem találok.
-
Más
gond van. Nem az indukciós tekercs a hibás. Hallottam, amikor indítani akarta a
motort – világosított föl az idegen – , menjünk,megnézem.
Sütött a nap, alig
múlt három óra, ezért furcsálltam, hogy zseblámpával a kezében indult
megállapítani, hogy mi is a baj. Kicsavartam a gyújtógyertyát, ő pedig bevilágított
a hengerbe. Megrémültem, mert a dugattyún keresztül az aszfaltot láttam. Öt
milliméternyi lyuk „díszelgett” a dugattyú tetején. Teljesen kétségbe estem.
Most mit tehetünk? Vasárnap délután szerelőt találni lehetetlen. Megnyugtatott,
hogy ő majd segít, mert 30 km-re lakik, véletlenül van neki egy fölösleges,
használt dugattyúja, sőt ki is cseréli. Közben bemutatkoztunk, kiderült, hogy
szakmailag majdnem rokonok vagyunk, mert ő pszihológus, V.J. (Ismert emberré
lett azóta, ezért nem árulom el a nevét.)
Megegyeztünk, hogy
Irénke átszáll hozzájuk, én meg majd követem őket. Párszáz méter kínlódás után
rájöttünk, hogy nem fog sikerülni, ezért vontatóra fogott. Félóra múlva a
lakásukhoz értünk. Rögtön átöltözött, szólt a szomszédjának, hogy segítsen –
rajtam „ünneplő” ruha volt, nem akarta, hogy összepiszkoljam. Másfél óra alatt
kicserélték a hengert, nagyszerűen működött.
Kérdeztem, hogy
mennyivel tartozom. Elmosolyodott:
-
Csak
nem gondolod, (akkor már tegeződtünk), hogy ilyen csekélységért pénzt fogadok
el! A dugattyú különben is használt
volt…
Próbáltam győzködni, de feladtam. Láttam, hogy komolyan
gondolta, amit mondott.
Mi pedig örültünk, hogy hál’istennek vannak még ilyen emberek
is a világon.
Egyszer találkoztunk
azóta, de a tévében többször is láttuk.
Ilyenkor jóleső érzés tölt el mindkettőnket. Amíg ilyen
emberek is élnek, az EMBERSÉG is megmarad.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése